13/4/17

«Ιστορίες της ζωής σου και άλλες ιστορίες», Ted Chiang



Από τα πιο ενδιαφέροντα βιβλία που διάβασα φέτος, οι «Ιστορίες της ζωής σου και άλλες ιστορίες» του Ted Chiang, είναι μια συλλογή διηγημάτων επιστημονικής φαντασίας γραμμένη με αριστοτεχνικό τρόπο. Καθεμιά από τις ιστορίες είναι ολοκληρωμένη από άποψη ιδέας και πλοκής, έχει δε το πρόσθετο αβαντάζ του βάθους και της έντασης. Ο Τσιανγκ δεν μένει στην επιφάνεια ούτε στον φτηνό εντυπωσιασμό, έχει πολλά να πει για όλα τα βασικά φιλοσοφικά θέματα: για τη ζωή, τον θάνατο, την απώλεια, τον έρωτα, την ταυτότητα, τη ματαιότητα. 

Αγαπημένο μου νομίζω πως είναι το «Σου αρέσει αυτό που βλέπεις;», όπου έχει ανακαλυφθεί ένας συγκεκριμένος τρόπος, η καλλιαγνωσία, για να μπλοκάρεται στο ανθρώπινο μυαλό η ελκυστικότητα. Βλέπεις τα χαρακτηριστικά του άλλου, αλλά δεν έχεις ιδέα αν είναι γοητευτικός ή όχι. Μόνο που δεν επιλέγουν όλοι να τροποποιήσουν το μυαλό τους, κι όταν μια κοπέλα που έχει μεγαλώσει με την καλλιαγνωσία επιλέγει να την κλείσει αρχίζουν τα ηθικά διλήμματα. 


Μου άρεσε και το πρώτο, «Ο Πύργος της Βαβυλώνας», όπου οι άνθρωποι χτίζουν έναν πύργο για να προσεγγίζουν τον θεό και και τους κοστίζει περισσότερο αν πέσει ένα τούβλο- που θα κάνει 4 μήνες να ανέβει- από ο,τι ένας άνθρωπος. Ενώ μεγάλη πλάκα είχε το «Κόλαση είναι η απουσία του Θεού», όπου οι άγγελοι και ο θεός κάνουν συχνές εμφανίσεις και οι άνθρωποι βλέπουν τι γίνεται σε Παράδεισο και Κόλαση.  Από τα καλύτερα κι αυτό που δίνει τον τίτλο της συλλογής, «Η ιστορία της ζωής σου», όπου στηρίχτηκε η ταινία Arrival.

Κάποιες στιγμές νιώθεις πως οι ιδέες του Τσιάνγκ περισσεύουν και ξεχειλίζουν, πως τις χαραμίζει γράφοντας διηγήματα κι όχι πολυσέλιδα μυθιστορήματα. Όμως η μαγεία της μικρής φόρμας αυτού του τύπου είναι η έκρηξη της ιδέας, ο τρόπος που μια αλλόκοτη συνθήκη απογυμνώνει την ανθρώπινη φύση και μας την προσφέρει στο πιάτο. Νομίζω πως με άνεση ο Τεντ Τσιάνγκ εδραιώθηκε μέσα μου ως άμεσος απόγονος του Φίλιπ Ντικ· κάτι σαν χαμένος γιος ή εγγονός του. Και αποκατέστησε την πίστη μου στην επιστημονική φαντασία, ως το μόνο λογοτεχνικό είδος που μπορεί να με σώσει από την ανία. 



                                                                                 Κατερίνα Μαλακατέ



«Ιστορίες της ζωής σου και άλλες ιστορίες», Ted Chiang, μετ. Δημήτρης Αρβανίτης, εκδ. Κέδρος, 2016, σελ. 372













Υ.Γ. 42 Τυπωμένο σε εφημεριδόχαρτο, δυστυχώς. 



4 σχόλια:

  1. Με στεναχωρεί κι εμένα το κακό χαρτί στα βιβλία,πολύ.Καταλαβαίνω βέβαια τους λόγους που προτιμάται αλλά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι κρίμα. Σαν να απαξιώνουν το βιβλίο που βγάζουν.

      Διαγραφή
  2. Ανώνυμος15/5/17, 8:23 π.μ.

    Ήταν η πρώτη συλλογή διηγημάτων που διάβασα και από τα λίγα βιβλία που έχω διαβάσει στο κομμάτι της επιστημονικής φαντασίας. Εξαιρετικό βιβλίο! Χάρηκα πάρα πολύ που έπεσε στα χέρια μου!
    Κα Μαλακατέ από όταν ανακάλυψα το ιστολόγιο σας ένιωσα ότι βρήκα, επιτρέψτε μου να πω, μία φίλη με κοινές αναγνωστικές προτιμήσεις. Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω γιατί διευρύνετε την ατελείωτη λίστα μου με βιβλία που θέλω να διαβάσω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σας ευχαριστώ τόσο πολύ για τα καλά λόγια, σαν να ψήλωσα 3 πόντους νιώθω. Και δεν είμαι και πρώτο μπόι.

      Διαγραφή